maandag 16 september 2013

Vacation: Rome day 1 & 2

Hey hey,

Zoals je weet ben ik afgelopen week, in mijn uppie, naar Rome geweest. Een reis dat ik in juni, bij
D-reizen, had geboekt stond dan eindelijk voor mijn deur. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet al te voorbereid naar mijn vakaniebestemming ben geweest. Ik heb het allemaal op mij laten afkomen. Benieuwd hoe mij dat is afgegaan? Klik dan snel verder.....


Ik heb niet alles op mij laten afkomen; ik heb wel uitgezocht welke bezienswaardigheden ik graag zou willen zien. En daar heb ik ook mijn hotel op afgestemd. Ik verbleef in een hotel vlakbij het centrum. Hotel Garda om precies te zijn; ongeveer 5 min. lopen van de Piazza di Spagna (Spaanse Trappen) en de winkelstraten. Nee, nee het is niet in een shopvakantie veranderd.

Dag 1
Ik zal je de reis van het vliegveld naar mijn hotel besparen; omdat dit niet heel spannend is. Het openbaar vervoer in Rome is overigens niet ingewikkeld. Op de ov-chipkaart na is het hetzelfde systeem. Wel moet ik erbij vertellen dat het heel duur is. Ik dacht er voordeliger uit te komen met een 3daagse metro kaart. Dit was achteraf niet slim omdat alle bezienswaardigheden op een redelijke afstand liggen.
Even terug op mijn activiteiten van dag één: bij aankomst in het hotel heb ik mij even opgefrist en ben daarna meteen het centrum in gegaan. Met de gedachte om alles te verkennen liep ik vastberaden het centrum in. Het eerste wat ik tegen kwam was het plein: Piazza di Spagna. Inderdaad niet ver van het hotel af.

     Piazza di Spagna

Na het bewonderen van de vele trappen vervolgde ik mijn verkenningstocht. Ik belandde buiten het centrum en kwam terecht bij Piazza Cavour. Een mooi plein met een heel mooi paleis dat vroeger in gebruik was.
    Piazza Cavour

Vanaf Piazza Cavour ben ik door gelopen naar een kasteel. Ik zag op de kaart dat het niet ver was en ik dacht waarom niet. Ik ben toch eenmaal in de buurt. Zo kwam ik terecht bij Castel Sant'Angelo. Het kasteel was gebouwd ter bescherming van het Vaticaan.

     Castel Sant'Angelo

    bovenste foto: uitzicht vanuit de top Castel Sant'Angelo
    onderste foto:  uitzicht op het Vatiaan vanuit Castel Sant'Angelo

Bij het zien van het Vaticaan, vanuit de top van het kasteel, drong het tot me door dat ik een behoorlijk eind had gelopen. Met nog geen 5 min. lopen zou ik bij het Vaticaan zijn. Dit besloot ik maar niet te doen omdat deze voor dag 3 op de planning stond.
Zo besloot ik mijn weg terug te vinden naar mijn hotel. Op deze terug weg liep ik langs het mooie plein: Piazza Navona. Een gezellig plein met veel terasjes.

    Piazza Navona

Op mijn terugweg gelegen, en niet ver van het plein,  kwam ik het Pantheon tegen. Deze staat bij de Piazza Rotonda. Het Pantheon staat bekend om zijn structuur. Een ronde kerk met heel groot rond gat in het midden waar het daglicht duur kan schijnen.

    Pantheon

In de avond heb ik nog Fontana di Trevi (Trevi- fontein) bezocht. Een bezienswaardigheid in Rome die je absoluut niet mag missen. Dit is mijn favoriete plek in Rome geworden. Ik ben zowat iedere dag even langsgelopen om deze mooie fontein te bewonderen en elke keer als ik er langs liep ontdekte ik iets nieuws. Geweldig.

     Fontana di Trevi

Dag 2
Op dag 2 van mijn reis heb ik niet zoveel bezocht als dag 1. Dit komt doordat de bezienswaardigheden van deze dag veel tijd in beslag hebben genomen.

Ik ben als eerst richting Piazza Venezia gelopen (een groot verkeersplein in Rome) waar het monument Il Vittoriano staat. Dit monument is gebouwd ter ere van de eerste koning, Vittorio Emmanuelle II,  van verenigd Italië.

    Il Vittorio

    Prachtig uitzicht vanuit de top van Il Vittorio

Van het Il Vittorio liep ik in de warmte door naar het Colosseum. Voor mijn geluk was het niet al te druk. Ik heb zeker 15 à 20 min. in de rij gestaan voor een kaartje. Ik moet zeggen dat ik er vroeg bij was.

    Colosseo

Na het bezoek van het indrukwekkende amfitheater en het Forum Palantino  heb ik nog de Piazza del Popolo bezocht. Een plein dat zich aan het einde van de winkelstraat bevind.

    Piazza del Popolo

Ik heb de rest van de avond nog  even bij de Spaanse Trappen gezeten en genoten van de menigte. Heerlijk om zo ook even bij te komen en alles in je op te nemen.

     Piazza di Spagna by night.

Love,
        Xan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten